De basis van SEO uitgelegd in 5 stappen

De basis van SEO uitgelegd in 5 stappen

Als startende ondernemer wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken met je website. Een van de beste manieren om dit te doen, is door middel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). In dit artikel leggen we uit wat de belangrijkste onderdelen van SEO zijn en hoe je deze kunt gebruiken om meer organisch verkeer naar je website te krijgen.

1. Zoekwoordenonderzoek de basis

Het eerste onderdeel van SEO is zoekwoordenonderzoek. Dit is het vertrekpunt van je SEO. Hierbij ga je op zoek naar de zoekwoorden die mensen gebruiken om te zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Door deze zoekwoorden op de juiste manier te verwerken op je website, vergroot je de kans dat je website hoog scoort in de zoekresultaten van Google. Zoekwoorden kunnen bijvoorbeeld in de titel van je pagina, in de kopjes en in de tekst verwerkt worden.

2. Technische SEO

Technische SEO heeft te maken met de technische aspecten van je website. Hierbij kun je denken aan de snelheid van je website, de structuur van de URL’s en de mobiele bruikbaarheid van je website. Een bezoeker houdt ervan dat je website snel laadt en goed werkt op zijn of haar mobieltje. Daarom zijn dit ook belangrijke punten voor Google om op te letten. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je website technisch goed in elkaar zit.

3. Contentcreatie

Het creƫren van goede content is een belangrijk onderdeel van SEO. Maar wat is goede content? Allereerst moet de content natuurlijk relevant en waardevol zijn voor je doelgroep. Dat is dus heel erg afhankelijk van je doelgroep.

Daarnaast is het belangrijk dat je content kwalitatief goed geschreven is. Dit houdt in dat de zinnen lekker lopen en niet te lang zijn. Bovendien schrijf je content liever zonder grammatica- en spelfouten.

Hierdoor zal Google je website als relevanter beschouwen en hoger ranken in de zoekresultaten. Het is belangrijk om te zorgen dat de content die je plaatst aansluit bij de zoekopdrachten van je doelgroep. Dit houdt ook in dat de bij punt 1 gekozen zoekwoorden op de juiste manier in de content verwerkt worden.

4. Linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van links naar jouw website vanaf andere websites. Google ziet links van andere websites als een soort ‘stem’ voor jouw website en beschouwt dit als een teken van autoriteit en relevantie.

Het is belangrijk om kwalitatieve links te verkrijgen van websites die relevant zijn voor jouw doelgroep en onderwerp. Dit kan bijvoorbeeld door middel van gastbloggen, dit betekent dat jij een artikel schrijft voor een andere website. Zij publiceren dan het artikel en verwijzen vervolgens terug naar jouw website.

5. Meten is weten

En natuurlijk wil je ook graag weten wat het resultaat is van al je inspanningen. Dit betekent dat je tools gaat gebruiken om je voortgang te meten. Zo kun je in Google Search Console zien op welke zoekwoorden een desbetreffende pagina gevonden wordt. Daarnaast geeft Google Analytics je een compleet plaatje van het verkeer naar je website.

Door over tijd de resultaten van je website bij te houden, kun je bepalen voor welke zoekwoorden er meer acties nodig zijn. Je kunt dan bijvoorbeeld extra tekst toevoegen of meer links naar die pagina plaatsen.

Kortom, ben jij een startend ondernemer? Bepaald dan of en hoe belangrijk organisch verkeer naar jouw website voor jouw bedrijf is. Is het belangrijk? Ga dan aan de slag met bovenstaande stappen of huur een bedrijf of specialist in die dit werk voor jou uit handen kan nemen.