Kosten terugverdienen met linkbuilding

Kosten terugverdienen met linkbuilding

Als je serieus aan de slag gaat om de vindbaarheid van je website te vergroten, bijvoorbeeld door het uit te besteden aan een online marketing bureau, dan weet je dat linkbuilding daar een belangrijk onderdeel van is. Echter bij linkbuilding worden ook kosten gemaakt en dat weerhoudt ondernemers er nog wel eens van om er mee aan de slag te gaan. Welke kosten worden gemaakt bij linkbuilding? En waarom zijn dit eigenlijk geen kosten maar investeringen? Wij leggen het je uit in dit artikel.

Welke kosten worden er gemaakt bij linkbuilding?

Alle onlinemarketingwerkzaamheden brengen kosten met zich mee. Misschien niet altijd fysiek in euro’s, maar dan zijn het investeringen in tijd. En tijd kun je natuurlijk ook weer terugrekenen in geld. Je kunt je tijd namelijk maar één keer inzetten, dus belangrijk dat je hiervoor de beste keuzes maakt. Als je kijkt naar de kosten van linkbuilding dan kun je dit verdelen in twee categorieën: kosten voor de uitvoer en kosten voor de inkoop.

Met de kosten voor uitvoer bedoelen we de kosten die gemaakt worden door de linkbuildingspecialist zelf op basis van de tijd die besteed wordt. Bij de werkzaamheden kun je denken aan het opzetten van een strategie aan de hand van een te maken analyse. Daarna worden vaak de links geplaatst en ingekocht. Ook de administratieve afhandeling hoort hierbij. En vervolgens het opnieuw analyseren en evalueren van het effect om te kijken of de huidige strategie nog geoptimaliseerd kan worden. Vaak betaal je hiervoor per uur of een vast bedrag dat gebaseerd is op een aantal uur.

Daarnaast zijn er nog kosten voor de inkoop van links. Links oftewel backlinks kunnen in principe op drie manieren verkregen worden. Op basis van zelf plaatsen, op basis van ruil en op basis van inkoop. De eerste twee opties behoren tot de uitvoer van de linkbuildingsspecialist en deze kosten vallen dus onder het uurtarief.

Je kunt echter ook links inkopen. Hierbij betaal je per link die je krijgt. Dit kan een eenmalig bedrag zijn of per jaar of zelfs per maand. Bovendien kan het variëren van enkele euro’s tot duizenden euro’s.  Daarom is het ook zo belangrijk dat aan de hand van de juiste strategie de juiste links ingekocht worden.

Geen kosten, maar investeringen

Misschien denk je nu dat de kosten van linkbuilding heel hoog zijn en twijfel je of dit wel geschikt is voor je bedrijf. Misschien doe je het liever zelf of besluit je het om het dan maar niet te doen. Dit kan echter een foute beredenering zijn. Behalve dat linkbuilding geld kost, levert het ook veel geld op! Het doel van linkbuilding is namelijk om de andere SEO-pilaren te ondersteunen en zo ervoor te zorgen dat je snel gaat stijgen binnen de Google zoekresultaten. En dus brengt is het beter om linkbuilding niet als een kostenpost te zien maar als een investering. Er zijn namelijk een aantal voordelen als je kiest voor linkbuilding uitbesteden in plaats van het zelf of niet te doen en die leveren juist geld op.

Beter

Een linkbuildingspecialist is de hele dag bezig met linkbuilding. Dit betekent bijna automatisch dat deze persoon er ook beter in is dan wanneer je het zelf zou doen.

Sneller

Niet alleen beter, een linkbuildingspecialist werkt ook sneller. Alle kennis is er al, tools zijn al aanwezig en bekend en hij of zij hoeft alleen maar aan de slag te gaan en kan efficiënter en dus sneller werken. Meer effect dus in kortere tijd.

Inkoopvoordeel

Een linkbuildingspecialist is vaak voor meerdere bedrijven aan het werk. Dat betekent dat er per maand heel wat links worden ingekocht. Vaak kunnen hierdoor met grotere leveranciers prijsafspraken gemaakt worden zodat de kosten per link lager zijn. En die besparing is weer fijn voor jou.

Eerder resultaat

Uiteindelijk is het allemaal te doen om het resultaat: hoger in Google en meer verkeer. Dit resultaat leidt tot meer klanten naar je website en dat leidt weer tot meer omzet. Dus hoe eerder je hoger in Google komt, hoe sneller je hiervan de vruchten gaat plukken!