Webdesign en online marketing

HTML headers gebruiken voor je vindbaarheid te vergroten

HTML headers gebruiken voor je vindbaarheid te vergroten
Wie beter gevonden wil worden in Google doet er goed aan om met zoekmachine optimalisatie aan de slag te gaan. Dit heet ook wel SEO. SEO is onder te verdelen in; on-page SEO, technische SEO en linkbuilding. On-page SEO is alles wat er op de website aan content gebeurd. Je gaat aan de slag om deze content zo goed mogelijk neer te zetten voor de bezoekers voor je website. En Google dan? Mijn vetrekpunt is dat als je je website optimaliseert voor bezoekers, je dit automatisch ook het beste voor Google doet! Bij on-page SEO moet je dus denken aan de teksten, de afbeeldingen, je title tag en meta description etc. Het vertrekpunt hierbij zijn zoekwoorden. Zoekwoorden zijn die woorden waar je op gevonden wilt worden zodat je het juiste verkeer naar jouw website kunt leiden. Hiervoor start je met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek en daarna ga je de zoekwoorden op de juiste manier op jouw pagina verwerken. Een belangrijk onderdeel hierbij zijn Headers. In dit artikel leg ik je uit hoe je headers het beste in kunt zetten voor SEO.

 

Wat zijn headers?

Headers zijn de elementen die structuur geven aan je teksten. Je kunt het vergelijken met een boek. Dat bestaat ook uit een titel, verschillende hoofdstukken en paragrafen. Op die manier wil je ook je teksten gaan opbouwen! Het leest prettig voor de lezer en daarnaast is het belangrijk om op deze manier de informatie aan Google door te geven zodat ook deze weet wat de structuur van jouw pagina is. Bij webdesign gebruik je hiervoor zogenaamde HTML tags. Deze worden aangeduid met H1 tot en met H6 en zien er uit als <H1>Dit is een voorbeeld van een header</H1>. Maar wanneer gebruik je nu welke header?

 

De H1 t/m H3

De H1 is de belangrijkste header van je pagina. Je moet het zien als de titel van het boek. Net zoals elk boek maar één titel heeft, gebruik je de H1 ook slechts 1x op een pagina. Je gebruikt deze dus voor de titel van je pagina. Hierbij probeer je je belangrijkste zoekwoord vooraan te zetten, zodat het meteen duidelijk is waar jouw pagina over gaat. Daarnaast is het belangrijk dat de H1 to the point is en niet te lang, ongeveer 6 tot 8 woorden. Het is een pakkende zin, die uitnodigt om verder te lezen.

 

Naast de H1 gebruik je ook vaak de H2 en de H3 in de tekst. Als je het weer met de opbouw van een boek vergelijkt dan kun je de H2 zien als de hoofdstukken. Je gebruikt deze dus in je tekst als je nieuwe onderwerpen aansnijdt. Ook hierbij is het belangrijk dat je ze kort en krachtig houdt. Dat je ze omschrijvend houdt en dat je in minimaal één H2 je belangrijkste zoekwoord ook gebruikt. Maar let op dat je het zoekwoord niet in elke header gaat gebruiken, dit wordt gezien als keyword stuffing; een overkill aan zoekwoordengebruik waardoor het niet meer natuurlijk voelt. Gebruik daarom je hoofdzoekwoord slechts eenmalig in de H2 en gebruik daarnaast andere relevante termen. Weer een stapje lager in de hiërarchie komt de H3. Deze wordt gebruikt om tussenkopjes in je teksten aan te brengen.

 

Wil jij nog meer tips over het gebruik van headers? Lees meer over HTML headings voor je SEO.